KLIK dan BACA jika anda kaum HAWA..!!!

Parit Kematian Rasulullah SAW...part 1

Dalam kitab Sahihain dan lainnya disebutkan, ketika Nabi SAW pulang dari menunaikan Haji wada, baginda jatuh sakit. Penyakit inilah yang membawa kepada kewafatan baginda.


Hari demi hari, penyakit kian parah. Dilihat dari ucapan dan pandangan mata, seolah-olah baginda akan meninggalkan dunia fana ini. Ketika demam baginda semakin menjadi-jadi dan baginda yakin akan segera berpindah ke alam lain, baginda ingin berpesan kepada orang ramai.


Baginda membalut kepalanya lalu menyuruh Fadhl bin Abbas RA mengumpulkan umat islam di masjid. Ketika orang ramai telah berkumpul, baginda dipapah oleh Fadhl menaiki mimbar. Setelah memuji Allah, baginda bersabda:


’Amma ba’du, masa pergantian itu telah dekat dan kamu semua tidak akan melihatku kembali di tempat ini. Maka sesiapa saja yang telah aku rotan belakangnya, inilah belakangku, hendaklah dia membalasnya. Barangsiapa aku ambik hartanya, inilah hartaku dan ambillah. Barang siapa aku cela kehormatannya, maka hendaklah dia membalasnya”


“Janganlah kamu semua khuatir aku akan berdendam paadanya. Dendam bukanlah sifat dan kelakuanku. Yang aku suka antara kamu semua adalah yang berani mengambil kembali haknya, yang mungkin telah aku rampas atau maafkan aku. Sehingga kelak aku mengadap Allah dalam keadaan tidak menzalimi seseorang pun.”

Kemudian Rasulullah SAW pulang kerumah. Demam yang baginda deritai semakin melemahkan tubuhnya. Dengan susah payah baginda berusaha pergi kemasjid untuk solat bersama para sahabat.

Bersambung...

0 Responses

  • Islamic Entertainment]>>

    Al-Waktu Kassaifu

    Anda Adalah Penziarah ke]>>-

    Online Now]>>-

    who's online

    Ruang Ukhwah]>>-


    ShoutMix chat widget

    Bagaimana dengan Tamrin Uhibbuka Fillah yang telah kami adakan hari tu? (untuk peserta kem sahaja)


  • Intellectual Generation]>>-

    Followers

    .:[LANGIT ILAHI]:. Hilal Asyraf