KLIK dan BACA jika anda kaum HAWA..!!!

Parit Kematian Rasulullah SAW...part 2

Pada waktu itu, setelah solat maghrib bersama mereka pada hari jumaat, baginda masuk kerumah. Panas badan baginda terus meninggi. Para sahabat menyediakan tempat pembaringan untuk baginda.

Orang ramai telah berkumpul untuk menunaikan solat isyak. Mereka menunggu rasulullah saw keluar untuk mengimamkan mereka, sedangkan penyakit rasulullah semakin kronik. Baginda berusaha untuk bangun, namun tidak mampu. Akhirnya dengan perlahan, rasulullah saw bangun. Beberapa orang berseru, ̋solat, solat.˝

Rasulullah saw menatap mereka yang berdekatan dengan berkata, ̋apakah mereka sudah solat?˝.˝belum. mereka menunggumu, wahai rasulullah˝, jawab orang yang ada disekeliling baginda. Waktu itu panas badan baginda membuatnya tidak mampu bangun.

Baginda berkata, ˝tuangkan air dalam sebuah bekas˝. Mereka memenuhi permintaan baginda dengan menuangkan air sejuk dan meletakkannya berdekatan baginda untuk menyejukkan seluruh badannya. Akhirnya suhu badan baginda turun. Ketika baginda merasa segar sedikit, baginda meminta bekas tadi dijauhkan dari tubuhnya.

Ketika cuba bangun dengan kedua tangannya, baginda jatuh pengsan. Apabila sedar, soalan pertama yang baginda tanya, ˝apakah mereka sudah solat?˝. orang yang berdekatan baginda menjawab, ˝belum wahai rasulullah. Mereka menunggumu˝.˝tuangkan air dalam bekas agar aku dapat mandi,˝ pinta baginda. Mereka memenuhi permintaan tersebut.

Ketika rasulullah merasa lega, baginda cuba berdiri, namun baginda pengsan semula. Ketika sedar semula, soalan yang mula-mula Ditanya adalah,˝apakah orang ramai sudah solat?˝. mereka menjawab,˝belum. Mereka masih menunggumu, wahai rasulullah.˝

˝tuangkan air ke dalam bekas,˝pinta baginda. Para sahabat segera memenuhi permintaan baginda. tUbuh baginda dibasahkan dengan air sejuk. Baginda mengisyaratkan dengan tangan(tanda cukup).

Baginda cuba bangun, namun jatuh pengsan semula. Keluarga baginda menyaksikan keadaan itu bagitu terharu. Air mata mereka meleleh.

Bersambung...

0 Responses

  • Islamic Entertainment]>>

    Al-Waktu Kassaifu

    Anda Adalah Penziarah ke]>>-

    Online Now]>>-

    who's online

    Ruang Ukhwah]>>-


    ShoutMix chat widget

    Bagaimana dengan Tamrin Uhibbuka Fillah yang telah kami adakan hari tu? (untuk peserta kem sahaja)


  • Intellectual Generation]>>-

    Followers

    .:[LANGIT ILAHI]:. Hilal Asyraf